ברזל – המינרל החסר!!

    עפר גדנקן No Comments on ברזל – המינרל החסר!!

    חשוב להשלים במידה ויש חסר בברזל – לכו להיבדק!

    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אנמיה מחסר ברזל הינו החסר התזונתי הנפוץ ביותר בילדים. שיעורי אנמיה (רמת המוגלובין בדם נמוכה מ 11 מ"ג/ ד"ל ) וחסר בברזל בקרב ילדים בישראל גבוהים. כ-10%-15 מהתינוקות עד גיל שנתיים סובלים מאנמיה הנובעת מחסר בברזל (פי 3 מילדים בארצות מערביות אחרות). ילדים ותינוקות ונשים המצפות הם האוכלוסייה הפגיעה ביותר למצבי חסר ברזל בגוף מכיוון שגדילתם המואצת מגבירה את ניצול הברזל. אנמיה מחוסר ברזל מהווה סיכון להאטה בהתפתחות הילד ובתפקודו הקוגניטיבי.

    לפי המלצות של ה-WHO) Word Health Organization) אם שכיחות של אנמיה בילדים בגיל הרך או בגיל בית-ספר מגיעה ל20% או יותר, שימוש לסירוגין בתוספי ברזל מומלץ כהתערבות בבריאות הציבור על מנת לשפר את מצב הברזל ולהפחית את הסיכון לאנמיה בקר בילדים.

    הEFSA) European food safety authority ) קבעה ב-2013 כי הרכיב התזונתי ברזל תורם להתפתחות הקוגניטיבית התקינה והוא בעל השפעה פיזיולוגית מועילה עבור תינוקות וילדים צעירים.

    על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כמיליארד איש בעולם סובלים מחסר בברזל. אולם אלה הם הנתונים האופטימיים. הנתון המדאיג באמת הוא כי קיימת בורות חובקת עולם לגבי הסימנים המתריעים על חסר בברזל. כך למשל, 40% מהנשים לא מודעות לסימנים המעידים על חסר בברזל כמו למשל עייפות מוגברת או נשירת שיער מאסיבית. נשים ונשים המצפות הינן אוכלוסייה בסיכון מוגבר לחסר ברזל.

    מסקר שפורסם בבריטניה עולה כי כמעט מחצית מהבנות בגילאי 11 עד 18 ויותר מרבע מהנשים בגיל העבודה לא מקבלות את הכמות הנדרשת לבריאות תקינה. ארבע מכל חמש נשים מתמודדות עם עייפות קיצונית ושני שליש מהנשים חוו מקרה של תשישות יותר מפעם אחת.

    הרגלי אכילה בישראל מתבססים בעיקרם על מזונות דלים בברזל, כגון עוף ומזונות מהצומח ולכן יש לשים לב שלא יתפתח חסר.

    ההיענות לטיפול בתוספי ברזל בכלל האוכלוסייה ובילדים היא נמוכה, בעיקר בשל תופעות הלוואי של תכשירי הברזל. תופעות הלוואי עשויות לכלול: כאבי בטן, בחילות, עצירות, שלשולים. בנוסף מתן יומיומי של ברזל לאורך תקופה ממושכת מהווה מטלה שפעמים רבות נשכחת בתוך סדר היום העמוס של ההורה. בנוסף, ילדים ובוגרים רבים נרתעים מטעם הלוואי של תכשירי הברזל ומסרבים לשתף פעולה, לכן, יש לבחור בתכשיר ברזל המותאם במיוחד לילדים בדגש על טעם ומינון מתאימים ובכך להפוך את חווית נטילת התוסף לנעימה.

    ברזל בטכלוגיית סידרל – ברזל בטכנולוגיה פטנטית

    הפתרון מתקדם הינו ברזל בטכנולוגייה פטנטית SiderAL®

    ברזל בטכנולוגיית SiderALL® הוא בעל פטנט חדשני להגברת הספיגה. יתרון בולט נוסף הוא שהברזל נתון ושמור בתוך מבנה המונע גירוי של מערכת העיכול על ידי הברזל ובכך מפחית משמעותית את תופעות הלוואי. מגיעה באבקה טעימה ואפשר לצרוך ללא קשר לארוחות.

    מינרל הברזל  שלא נספג נשאר במעי וגורם לאי נוחות ולתופעות לוואי במערכת העיכול. ברזל בטכנולגיית SiderAL ® (קומפורט) החדש הינו בעל זמינות ביולוגית גבוהה ונבדק בלמעלה מ-50 מחקרים. אינו גורם לתופעות לוואי במערכת העיכול, ללא טעם לוואי ואפילו טעים במיוחד.

    מסקנת החוקרים הייתה: נטילת ברזל SiderAL ® מאפשרת להפחית את המינון היומי בהשוואה לתכשירי הברזל המקובלים, תוך שמירה על יעילות הטיפול והפחתת תופעות לוואי.

    *חשוב להתייעץ עם רופא הילדים לפני נטילת התוסף 

    בגלל החסר הנפוץ בברזל והשפעתו על הילד כדאי לערוך בדיקות דם כדי לאתר את החסר.

    ברזל ליפוזומלי בטכנולוגיית SiderAL ® הינו ברזל בטכנולוגיית הסוכרזום להגברת זמינות ביולוגית והפחתת תופעות לוואי במערכת העיכול הניתן לצריכה ללא קשר עם סוג המזונות או זמני הארוחות.

    מותשת? כמעט מחצית מהבנות בגילאי 11-18 ורבע מהנשים העובדות סובלות מחוסר בברזל

    סקר שנערך בבריטניה ופורסם ב"דיילי מייל"  מלמד על מצב חוסר הברזל בבריטניה. ומה בישראל?

    הברזל הוא אחד החסרים התזונתיים הנפוצים ביותר. מסקר שפורסם בבריטניה עולה כי כמעט מחצית מהבנות בגילאי 11 עד 18 ויותר מרבע מהנשים בגיל העבודה לא מקבלות את הכמות הנדרשת לבריאות תקינה. ארבע מכל חמש נשים מתמודדות עם עייפות קיצונית ושני שליש מהנשים חוו מקרה של תשישות יותר מפעם אחת.

    רמות ברזל  קשורות לרמות האנרגיה שכן הברזל  משמש ליצירת המוגלובין המעביר חמצן לאברי הגוף השונים.

    נשים הן בסיכון הגבוה ביותר של חסר בברזל, בנוסף צמחונים ואנשים הנמנעים מבשר אדום עלולים לסבול  מחוסר ברזל.

    אולגה אליהו דיאטנית קלינית, יועצת לאלטמן: "עבור נשים רבות מומלצת נטילת תוסף תזונה כפתרון  לאנמיה הנובעת מחסר ברזל. במרבית המקרים הדבר מלווה בתופעות לוואי המקשות על נטילתו. תכשירי ברזל רבים בעלי יעילות ספיגה נמוכה, נשים רבות מתלוננות על אי נוחות במערכת העיכול, עצירות וטעם לוואי אופייני המלווים את השימוש בתוסף, עד כדי הפסקת הנטילה לפני תיקון האנמיה.

    הברזל בתכשירים המסורתיים הוא בעל פעילות מחמצנת אשר גורמת ליצירת רדיקלים חופשיים וגירוי מערכת העיכול, זוהי הסיבה העומדת מאחורי תופעות הלוואי הידועות. ככל שהברזל ייספג ביעילות נמוכה יותר, תידרש נטילת מינון גבוה יותר,  אבל לצערנו המינון המוגבר  גם יגרה בעוצמה גבוהה יותר את מערכת העיכול ותופעות הלוואי תהיינה קשות יותר.

    ברזל  סידירל בשיטת הסוכרזום הוא ברזל המיוצר בטכנולוגיה חדשנית בה מתבצע ציפוי של הברזל בשכבות של מולקולות שומניות היוצרות מבנה של כדוריות קטנות הקרויות ליפוזומים. הסוכרזום ( ליפוזום יחודי)בשיטת סידירל  מגביר משמעותית את יכולת ספיגת הברזל כך שניתן ליטול מינון נמוך עם יעילות ספיגה גבוהה במיוחד. כמו כן, ציפוי הברזל בסוכרזום מונע את השפעתו המחמצנת והופך אותו לנוח במיוחד לעיכול".

    על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כמיליארד איש בעולם סובלים מחסר בברזל. אולם אלה הם הנתונים האופטימיים. הנתון המדאיג באמת הוא כי קיימת בורות חובקת עולם לגבי הסימנים המתריעים על חסר בברזל. כך למשל, 40% מהנשים לא מודעות לסימנים המעידים על מחסור בברזל כמו למשל עייפות מוגברת או נשירת שיער מאסיבית.

    כשליש מהנשים בגיל הפוריות בישראל סובלות מאנמיה רוב האנמיה נגרמת מחסר ברזל.

    לדברי ד"ר אמיר אורון אורטופד בכיר ורופא ספורט: "הברזל הוא אחד היסודות החשובים. תפקידו המרכזי במולקולת ההמוגלובין שהינה הנשא של החמצן אל התאים בגופנו ולאור תהליכי המוליזה (פירוק של כדוריות דם) מואצים בספורטאים הופכים אותו למרכיב חשוב בשמירה על בריאות ותפקוד הגוף. חסר בברזל מוכר בעיקר בנשים ובמיוחד בנשים שאינן אוכלות בשר בקר בקביעות. עד מחצית (!) מהנשים תסבולנה מחסר בברזל. שיעורי החסר מגיעים לכרבע  מהנשים. תסמיני חסר בברזל הינם חולשה, היעדר חיות, קושי בכל מאמץ וכיו״ב.

    לתוסף עם יכולת ספיגה טובה חשיבות מכרעת בשמירה על בריאות. באנשים פעילים ספורטיבית מתרחשת המוליזה מואצת בשל הרס הכדוריות בכריות כף הרגל בעת הריצה: כל נחיתה משמעה מעיכה ודחיסה ולבסוף פירוק של מספר הולך וגדל של כדוריות דם המכילות המוגלובין המכיל בתוכו ברזל. מכאן  החשיבות בתוספת הברזל ובנטילת תוספים מתאימים לפי הצורך."

    החלפת בשר אדום, המהווה מקור עשיר של ברזל הנספג בקלות, בעוף, דגים ומנות צמחוניות, גורמת לירידה בצריכת הברזל.

    בשנתיים האחרונות, ירדה צריכת הבשר האדום הממוצעת של נשים בכ-13 אחוזים – ובמקביל זינק מספר האנשים הסובלים מחוסר ברזל ב-17%.

     



    0 תגובות